Hae
Emmi Anniina
Kaupallinen yhteistyö

NEPSY-valmentajakoulutus: Hurahtaminen alan kirjallisuuteen!

Kaupallinen yhteistyö: KirsiConsulting
NEPSY

Tämä takka saattaa ilostuttaa opiskelupäiviä, jos vierailee KirsiConsultingin toimistolla.

Ratkaisukeskeisen neuropsykiatrisen koulutuksen neljäs lähiopetusjakso KirsiConsultingilla on nyt ohi, ja ollaan yli puolivälin. Jäljellä on enää kaksi lähiopetusjaksoa! Neljäs lähiopetusjakso oli kaikista mielenkiintoisin, sillä toinen päivistä oli positiivisen psykologian päivä – päivä, jota olin odottanut koko opiskelun ajan! Harmi vain, että minä en pystynyt keskittymään päivään kunnolla, sillä mielessäni pyöri tuolloin lähestulkoon vain tuore rikos, jonka uhriksi olin joutunut. Itsenäinen opiskelu keskittyi tällä kertaa valmennusten lisäksi paljolti kirjallisuuteen. Ja se kirjallisuus sitten veikin mukanaan!

Kaikki aiemmat NEPSY-tekstit ovat tässä:

TULEVAN VUODEN HUIPPUJUTTU: MINUSTA TULEE NEUROPSYKIATRINEN VALMENTAJA

NEPSY-VALMENTAJAKOULUTUS: ORIENTOITUMISTA JA ERILAISIA OPISKELUMUOTOJA

NEPSY-VALMENTAJAKOULUTUS: ASKEL KIEHTOVALLE EPÄVARMUUSALUEELLE

NEPSY-VALMENTAJAKOULUTUS: KOULUTUKSEN PUOLIVÄLI OLI RANKKA, MUTTA ERITTÄIN HYÖDYLLINEN

NEPSY-henkilön tukemista sekä positiivista psykologiaa lähiopetuspäivissä

Kuten alussa kirjoitin, aivoni ja opiskelutilani eivät olleet parhaita mahdollisia noina lähiopetuspäivinä. Onneksi me saamme Google Classroomiiin luentomateriaalit, joista olen voinut jälkikäteen kertailla päivien sisältöä. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä paneuduimme ADHD-oireisen ihmisen tukemiseen sekä itsenäistyvän nuoren tukemiseen. Tämä päivä oli hyvin konkreettinen ja auttoi selventämään asioita, joita olinkin jo kerinnyt mielessäni miettimään liittyen valmennukseen. Positiivisen psykologian päivä oli varmasti kaikille voimaannuttava ja sisälsi paljon tehtäviä – niin yksin, parin kanssa kuin porukassakin tehden. Harmittavaa tosiaan oli se, että positiivisuuden vastaanotto ei ollut minulla paras, elinhän tuolloin sitä kaameinta aikaa tämän traumaattisen stressin kanssa. Kuitenkin kun jälkikäteen lueskelin materiaaleja läpi, sain paljon hyviä uusia ajatuksia mieleeni. Positiivinen psykologia kiinnostaa minua myös sinällään tosi paljon – sitä voisin opiskella paaaaljon lisääkin ja koen sen todella omaksi psykologian suuntauksekseni!

Näidenkin lähiopetuspäivien jälkeen tahdon todeta, että ryhmällä on paljon väliä. Se on asia, joka aivan varmasti vaikuttaa oppimiseen. Olemme onnekkaita, että meidän ryhmässämme tunnelma on aito, välittävä ja myöskin humoristinen. Olen saanut uusia ystäviä meidän opiskeluporukasta.

Niin hyviä kirjoja opiskelumateriaalina!

Meidän kurssin materiaalina on suhteellisen paljon kirjoja, jotka liittyvät neuropsykiatrisiin häiriöihin, valmentamiseen, narratiivisuuteen jne. On hienoa huomata, että sitä on tullut tässä kurssin aikana pikkuhiljaa kahlattua jo aika monta kirjaa läpi ja tietää jo jotakin jostakin, haha. (Ja sitten samalla tajuaa, että ei ehkä tiedäkään mistään mitään… On tämä aikamoista tämä opiskelu!). Mulla on kolme lempparikirjaa ollut tämän kurssin aikana, ja nyt kerron teille niistä muutaman lauseen.

NEPSY

Näe sydämellä – Luo arvostava yhteys lapseen / Saukkola Kirsi, Laane Taina. Tämä on kirja, jonka minä toivoisin jokaisen vanhemman ja jokaisen lapsen kanssa toimivan aikuisen lukevan. Täydellinen perusteos kaikille, jotka koskaan kohtaavat lapsia missään. Teos on todella selväsanainen, arkielämään soveltuva, helposti luettava ja ennen kaikkea kaunis, koskettava ja inhimillinen. Se on hyvällä tavalla silmiä avaava ja lapsen oikeuksien puolestapuhuja. Kirjasta tulee hyvä mieli ja se luo rohkeutta olla lempeä, lapsen mielipiteet ja ominaisuudet huomioonottava aikuinen. Lue, lue ehdottomasti!

Toisin. Minun Asperger-elämäni / Paula Tilli. Taisin tästä jo omassa instagramissani mainita, että jos luet edes yhden kirjan, joka koskettaa Aspergeria, niin lue tämä! Tämä kirja on Asperger-henkilön kirjoittama ja avaa ihan koruttomasti, mutta todella taitavasti Asperger-henkilön mielenmaailmaa. Olin iloinen, että tieteellisten kirjojen lisäksi luin tämän!

Karttoja narratiiviseen työskentelyyn / Michael White. Tästä kirjasta ehkä puhuin jo aiemmassa tekstissäni, mutta mainitsen nyt yhä uudelleen, sillä jos narraviisuus valmentamisessa kiinnostaa, niin tämä on supermielenkiintoinen kirja luettavaksi, tutkittavaksi ja opittavaksi. Hienon uran tehneen Whiten kertomukset narratiivisesta ohjaamisesta ovat huikeat! Häneltä minä tahdon oppia paljon!

Itsenäisten opiskelujen aikana teemme kirjoista referaatteja, reflektointeja tai luemme vain taustatiedoiksi. Tällä kertaa saimme kirjareflektiostamme palautteen opettajan lisäksi myös toiselta opiskelijalta. Vielä on opiskelua jäljellä, vielä on kirjoja jäljellä. Kaksi lähiopetusjaksoa käymättä ja paljon itsenäistä opiskelua tehtävänä. Epäroin hieman, että saanko kaikkea itseopiskelua tehtyä oletetussa aikataulussa näiden lähiopetusjaksojen välissä, mutta sain kuin sainkin, vaikka ajatus aika paljon harhailikin rikoksessa ja toipumisessa. Mielenkiinnolla kohti uusia opittavia asioita siis mennään, sillä onhan se jännää, että tasan kahden kuukauden päästä olen valmis ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja!

// Emmi

NÄHDÄÄNHÄN MYÖS MUUALLA: IG: @emmianniinajansson / FB: @readysteadyflowblog

Kaupallinen yhteistyö: KirsiConsulting

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *