Emmi Anniina
Kaupallinen yhteistyö

Mitä kaikkea naisporukka voi Jyväskylässä tehdä? Osa 1/2

Kaupallinen yhteistyö: Visit Jyväskylä

Olen kulttuurinnälkäinen, elämyksiä rakastava ja melkein mistä vain kivasta asiasta innostuva. Toisin sanoen ei tarvinnut kahta kertaa miettiä, että otanko Visit Jyväskylän kutsun vastaan, kun reissun aikataulun sain kalenteriini sopimaan. Viime viikonloppuna pääsin IhanNaiset-bloggaajamatkalle mukaan. Kirjoitan matkasta kaksi postausta: ensimmäisessä postauksessa ensimmäisestä päivästä, ja toisessa postauksessa toisesta päivästä. Postaus on hyvinkin kuvapainoitteinen… Sen varmasti sallitte bloggaajalle, joka kerrankin sai kuvailla rauhassa paikkoja 😀

Tuttu tuntematon Jyväskylä

Koska puhutaan Jyväskylästä, niin kerron ensin hieman suhteestani tuohon Keski-Suomen helmeen.  Jyväskylä tuo mieleeni kesän ja nuoruuden sekä häät. Vietin muutamia kesiä siskoni ja hänen miehensä (ja heidän koiransa 🙂 ) luona Jyväskylässä ollessani yläasteikäinen. Olin kesätöissä siskoni työpaikassa, kävin ottamassa ensimmäisen (ja viimeisen) oikean lävistykseni (voi niitä aikoja, kun napalävistys näytti hyvältä minun mahassani!), hyppäsin benji-hypyn Jyväskylän satamassa (never again!) ja rullaluistelin kaupunkia ympäri! Siis miten ihania kesiä ne olivatkaan! Kesien lisäksi yksi talvi oli tärkeä Jyväskylässä: tuolloin vietimme siskoni ja hänen miehensä häitä siellä.

Koska näistä Jyväskylän seikkailuista on jo parisenkymmentä vuotta aikaa (siis mitä, niin kuin oikeasti laskinko oikein!?!), niin hihkuin onnesta kun sain sovitettua IhanNaiset-matkan kalenteriini! Todellakin, halusin mennä fiilistelemään Jyväskylää uudestaan ja tietysti tutustumaan uusiin ennenkokemattomiin paikkoihin!

Reissu kesti perjantaiaamusta sunnuntaiaamuun asti. Minun reissuni oli hieman lyhempi kuin muiden matkalla olevien, sillä minulla oli pakottava meno sunnuntaiaamuna jo kello yhdeksän Helsingissä. Mutta mennään ensimmäiseen päivään: perjantaihin!

Peurunka – Parempi voida hyvin

Herätyskello soi minulla kuudelta, ja seitsemältä sain auton jo starttaamaan kohti Jyväskylää. Pari taukoa ja kymmenen minuutin kävelyä myöhemmin, klo 11 olin Jyväskylän Matkakeskuksella. Minua odotti minibussi, tapahtuman järjestäjä ihana Johanna ja kaksi muuta bloggaajaa (Katja ja Susanna) . Siitä alkoi meidän yhteinen reissumme!

Minibussi suuntasi ensin kohti Laukaalla sijaitsevaa Peurunkaa. Peurunka on kylpylä-hotelli, jossa itse pääsin nyt käymään ensimmäistä kertaa. Muistelen, että sosiaalityöntekijäaikoinani olisin esitellyt tuota paikkaa kuntoutuspotilaille esitteiden kautta. Nykyään kuitenkin Peurungan rooli on paljon muutakin kuin kuntoutuspaikka: sieltä voi löytää tekemistä yksin matkustavalle, pariskunnille, polttariporukoille kuin lapsiperheillekin. Minä otin tällä reissulla kiikariini naismatkustajan roolin.

Peurunka on ihanan metsä-järvimaiseman keskellä. Ympräristö on siis oikein rauhoittava. Me pääsimme muutaman tunnin ajan tutustumaan Peurunkaan: kävimme saunajoogassa, pulahdimme kylpylään hetkeksi uimaan sekä poreammeeseen turinoimaan skumppalasien kera. Lounastimme ravintolassa, josta näköalat olivat oikein kauniit. Lounaan jälkeen kurkkasimme majoitushuoneisiin.

IhanNaiset

Viimeiseksi Peurungassa kurkkailimme majoituspaikkojen sisälle

Saunajoogan suhteen olin melko skeptinen, sillä en pidä kuumassa urheilusta. Myös hyvin matalan verenpaineeni takia pitkä saunominen ei tunnu kehossa hyvältä. Saunajooga yllätti positiivisesti. Se oli enemmän rentoutumista kuin urheilua, ja kuumuus ei ollut tasoa kauheimmat löylyt kiukaaseen ja kyykkyyn, vaan sauna oli lämmitetty 50 asteeseen, ja siinä se pysyi koko joogailun ajan. Myös se, että sauna oli infrapunasauna, teki saunomisesta erilaista, jännästi lihasten sisään asti lämmittävämpää touhua. Kylpylässä taasen voisin kuvitella ihan koko meidän perheen viihtyvän vaikka koko päivän jos toisenkin.

Mysteeri – Pakene arjestasi

Kun Peurungan joogat, kylpylöinnit, syömingit ja skumpat oli koettu, bussi toi meidät Jyväskylän keskustaan, ja hilppasimme Mysteeri-pakohuonepaikkaan. Minnea liittyi bloggaajaporukkaamme tuolloin. Pakohuonekokemuksia minulla on takanani tasan yksi keskeytetty. Olin tuolloin raskaana ja samaan aikaan flunssassa, joten kuntoni ei kestänyt pakohuonetta, vaan pyysin päästä pois noin viisi minuuttia pelin alettua. Tästä on jo aikaa seitsemän vuotta, ja vähän jäi harmittamaan, kun muu polttariporukka jatkoi mysteerin selvittelyä minun maatessa odotushuoneen sohvalla… No, nyt pääsin testaamaan uudestaan pakohuonetta loppuun asti, ja kivaahan se oli!

Meille oli valittu Sofian mieli -huone, jota kuvaillaan Mysteerin sivuilla näin: ”Katolta löytynyt, skitsofreenisen sekavasti käyttäytyvä vanha rouva on toimitettu psykiatriseen parantolaan jatkotutkimuksiin. Hoitolassa naista ei ole kyetty tunnistamaan ja oikean nimen puutteessa hoitohenkilökunta alkoi kutsua häntä Sofiaksi. ”Tärkein on turvassa, tärkein on turvassa” tuntuu olevan ainoa lause, jonka pelokkaasta naisesta saa irti ja peilien lähettyvillä hän sekoaa täysin. Mikä Sofian mielessä oikein pelottaa?”

Ja oli kyllä jännää ja adrenaliini virtasi! Meidän porukka toimi hienosti yhteen ja aihe oli tosi koukuttava ja mielenkiintoinen. Onnistuimme pakenemaan huoneesta juuri kun aika oli loppumassa, jes! Täpäräksi meni, mutta päästiin pakoon! Tämän kokemuksen jälkeen olisi kiva kokeilla muitakin pakohuoneita hyvässä porukassa. Tämä kun todella on arjesta pakenemista, niin tarinan lumoissa huoneessa ollessa ollaan, että ei pysty miettimään mitään arkisia asioita, ei todellakaan!

Pöllöwaarin upea illallinen

Pakohuoneen jälkeen seuraava kohde oli upea illallinen Pöllöwaarissa. Ruuanrakastajana olin innoissani tästä osuudesta! Itse olin käynyt Pöllöwaarissa siskon häiden aikaan (eli parikymmentä vuotta sitten!) ja muutenkin kuullut Pöllöwaarista vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia. Odotin siis illalta paljon, ja toden totta sain paljon!

Pöllöwaari on fine dining -paikka, jossa yhdistyy kivasti modernius ja ”vanhanaikaisuus”. Menuja on illalliselle kolme; Kausi, Suomi ja Vihreä. Minä valitsin alkuruuaksi  Kausi-menusta annoksen, jossa oli muun muassa karitsan kateenkorvaa, karhunlaukkaa ja vihreää parsaa. Pääruuaksi valitsin Suomi-menusta annoksen nimeltä ”kotivesien kalaa ja piparjuurta”. Tuossa annoksessa maistui muun muassa herkkusieni ja tilli. Jälkkärini löytyi Kausi-menusta: biskeliasuklaata ja veriappelsiinia. Menujen kaikki ruuat olivat siis tilattavissa myös erikseen. Minä otin kaiken irti lapsettomasta ruokailusta ja nautin ruokien kanssa myös viinimenun! Lemppariannokseni oli ehdottomasti kala-ateria.

Illallinen täytti kyllä täysin odotukset: ruoka oli todella herkullista, makujen yhdistelmät täydellisiä, tunnelma ravintolassa erinomainen ja palvelu asiantuntevaa. Ja viiniäkin oli oikein kiva maistella pitkästä aikaa ihan rauhassa. Tähän ravintolaan varmasti vielä palaan!

Pöllöwaari on samaa perheketjua kuin Hotelly Yöpuu sekä hotelli Verso. Yöpuussa olinkin tuolloin siskoni häiden aikaan majoittunut. Yöpuussa on kivoja teemahuoneita, joihin pääsimme illallisen jälkeen kurkistamaan. Mieleeni jäivät erityisesti Afrikka-huone ja Mansikkapaikka-huone. Kävimme myös kurkkaamassa alakerran upean saunatilan. Tämän suhteen saimme tietää yhden kivan pienen spessujutun: he, jotka varaavat majoituksensa suoraan hotellista, saavat tunniksi saunatilan käyttöönsä!

Hotelli Yöpuun saunatilat

Hyvät unet Hotelli Versossa

Illallisen ja tutustumiskierroksen jälkeen oli ihana mennä suoraan hotellihuoneeseen ja nukkumaan! Meidän hotellimme oli Hotelli Verso, sekin ihan siinä Jyväskylän ytimessä. Ainakaan tämä äitibloggaaja ei jaksanut mennä tutustumaan Jyväskylän yöelämään, kun sänky jo kutsui kovasti! Hotellihuone oli kaunis ja uutuudenhohtoinen; olihan tämä entinen Jyväshovi kokenut suuren remontin muutama vuosi sitten. Koska meillä kotona on todella panostettu uneen ja nukkumiseen sänkyjen puolesta, osaan olla aika tarkka sänkyjen mukavuudesta. Ja täytyy kyllä sanoa, että Hotelli Verson sängyt olivat oikein mukavat.

Seuraavassa kirjoituksessa kerron toisesta päivästämme Jyväskylässä IhanNaiset-retkellämme! 🙂 Oletteko te käyneet Jyväskylässä? Mitä olette siellä tehneet? Mitkä ovat lempparipaikkanne siellä?

// Emmi

P.s. Jos tahdot katsoa näin jälkikäteen instastoryt matkaltamme, niin ne löytyvät instaprofiilini kohokohdasta nimeltä Visit Jyväskylä. 🙂

NÄHDÄÄNHÄN MYÖS MUUALLA:

IG: @skribentti / FB: @readysteadyflowblog

Kaupallinen yhteistyö: Visit Jyväskylä

1. Katja kirjoitti:

Oli niin kivaa! <3 Kiitos seurasta!